Spam!?

— Problemen, vragen of opmerkingen?
Post Reply
User avatar
OakgreenVR6
golfmk2.be is life the rest is detail
Posts: 762
Joined: Tue Jan 04, 2005 8:25 pm
Location: Hilversum (NL)
Contact:

Spam!?

Post by OakgreenVR6 »

Beste forumleden,

Sinds enkele maanden ontvang ik wekelijks 1 of meerdere spam berichten, die via mijn 'golfmk2be' mailadres binnen komen in mijn mailbox.
Het gaat daarbij hoofdzakelijk om reclame voor/van Belgische datingsites.

Kan iemand mij verklaren hoe dit komt? :x

Het zal toch zeker niet zo zijn dat de mailadressen van de forumleden zijn doorverkocht aan een reclamebureau? :roll:
1990 Golf mkII GTI 3.0 VR6
2001 Octavia Combi 1.8Turboooww
2013 EcoUp! running on greengas!

[FONT=Garamond]Volkswagen Youngtimer Club[/FONT]
User avatar
stinne#82
Moderator
Posts: 4723
Joined: Mon Sep 18, 2006 10:46 pm

Re: Spam!?

Post by stinne#82 »

OakgreenVR6 wrote: Het zal toch zeker niet zo zijn dat de mailadressen van de forumleden zijn doorverkocht aan een reclamebureau? :roll:
Daar kan je 100% zeker van zijn, dat dit NIET het geval is. Neem zeker contact op met Tommer, hij houdt zich bezig met dit soort zaken.
De gustibus et coloribus non est disputandum.
Tommer
Site Admin
Posts: 4062
Joined: Fri Jun 24, 2005 11:52 pm
Location: Aarschot

Re: Spam!?

Post by Tommer »

Dit doen we hoedanook niet. Ik denk ook niet dat er veel geld verdiend kan worden met een kleine 2400 e-mailadressen :mrgreen: maar dit terzijde. Er zijn heel wat andere manieren waarop dergelijke sites aan je mailadres kunnen geraken. Hier op het forum steken we veel tijd en moeite in het weren van allerlei (spam)bots die zich registreren om spam te posten en info in te winnen over onze leden, vandaar ook de manuele activatie en de soms lange wachttijden die daaraan verbonden zijn. We krijgen dagelijks meerdere van die registraties en er moet van elke registratie gecontroleerd worden of het al dan niet om een bot gaat.

Waar kunnen ze dan aan jouw adres zijn geraakt?

- toevallig, iedereen krijgt wel spam toegestuurd zonder dat hij of zij ooit een mailadres aan een site van het land van herkomst heeft gegeven
- we blokkeren de meeste topics voor niet-leden, behalve de topics van onze adverteerders, het te koop en gezocht topic en het Engelstalige forum. Heb je ooit je mailadres gepost in een van die topics?
- andere sites? Ik mag aannemen dat de kans dat je mailadres wordt opgepikt op sites die online ads gebruiken en er een minder strikt activatiebeleid op nahouden veel groter is dan op ons kleine en gesloten forum. Bijvoorbeeld op cleaned alleen al zijn er al meermaals spambots tot op het forum geraakt.

Als je dat adres enkel gebruikt voor golfmk2.be dan gok ik op de tweede optie.
User avatar
OakgreenVR6
golfmk2.be is life the rest is detail
Posts: 762
Joined: Tue Jan 04, 2005 8:25 pm
Location: Hilversum (NL)
Contact:

Re: Spam!?

Post by OakgreenVR6 »

Bedankt voor de snelle reactie.

Ik gebruik het betreffende mailadres (golfmk2be@...) alleen voor mails afkomstig van Golfmk2.be. Enkel om te ontvangen, niet om te versturen.
Dan gok ik inderdaad ook op de 2e optie.

Spijtig zo, maar het is weinig anders. Alleen m'n vrouw stelt vragen als ze weer eens ziet dat ik zo'n e-mail ontvang van een dating-site... :wink:
1990 Golf mkII GTI 3.0 VR6
2001 Octavia Combi 1.8Turboooww
2013 EcoUp! running on greengas!

[FONT=Garamond]Volkswagen Youngtimer Club[/FONT]
Tommer
Site Admin
Posts: 4062
Joined: Fri Jun 24, 2005 11:52 pm
Location: Aarschot

Re: Spam!?

Post by Tommer »

Kan je ze niet blokkeren? Is het echte spam of zijn het mails van de datingsites zelf, want die zijn hier in België verplicht om onderaan een opt-out link te plaatsen.
Tommer
Site Admin
Posts: 4062
Joined: Fri Jun 24, 2005 11:52 pm
Location: Aarschot

Re: Spam!?

Post by Tommer »

Om iedereen even een idee te geven van hoeveel van die spambot-registraties we dagelijks binnen krijgen heb ik even een screenshot gemaakt van de oogst van vandaag :) Hopelijk verduidelijkt dit wat waarom het soms even duurt voordat nieuwe accounts geactiveerd worden, we moeten immers uit die stapel de echte registraties filteren.

Image
User avatar
VMax
Mk2 Master
Posts: 475
Joined: Fri Oct 10, 2008 6:41 pm
Location: Koersel
Contact:

Re: Spam!?

Post by VMax »

Deftige captcha installeren?

Zelf heb ik het tegenovergestelde probleem, krijg geen mails van het forum over nieuwe posts in een topic. PM wel nog!
cfreakske
golfmk2.be is life the rest is detail
Posts: 808
Joined: Tue Feb 28, 2006 10:48 pm

Re: Spam!?

Post by cfreakske »

mSPam van datingsites komt vooral omdat contacten van u, via hotmail / msn, op de sociale sites (oa facebook) hun prive instellingen hebben openstaan of slecht ingesteld.
daardoor zijn de hotmail / msn contacten, alsook andere in hun adresboek, voor het grijpen voor spampbots die op ELKE sociale site actief zijn.
gevolg is dat je een berg rotzooi krijgt.
ook veel 'nieuwe vrienden' die zich zogenaamd voorstellen, maar als je klikt word uw mailadres (yahoo, hotmail, gmail etc) bewerkt in zijn instellingen door de spambots, waardoor er vanaf deze mailadressen nog meer spams verspreid worden. ook worden zo veel pc's geinfecteerd met scripts die toetsaanslagen registreren (verdoken keylogs) om zo bepaalde info te verzamelen, voornamelijk bedoeld om bankkaartnummer en codes te ontfutselen.

dus het grootste probleem is dat er teveel me,nsen nog zo dom zijn dat ze denken dat facebook vooral, beilig is. (facebook verzamelt ALLE info van de gebruiker, gezien het een open source is dat runt onder facebook, kan de programmeur-crimineel / of commercial bureaus, makkelijk bots installeren. facebook is momenteel zo groot dat het nog nwauelijks onder controle is te houden en er dus veel misbruik gaande is.

ook beseffen mensen niet eens dat facebook zelfs de leest onveilige van allemaal is. ook uw baas kan er zeer veel prive info terugvinden als hij wil.

MAW : ben je actief op een sociaal forum, en zeker facebook, SCHERM UW PRIVE AF, pas de instellingen aan.
dat voorkomt een berg spam / virussen /botscripts.
Post Reply